هرچی بخوای داریم
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
     
آرشیو وبلاگ

70 نفری که صدای خدا را شنیدند

قرآن

 

دیدن خداوند، تقاضاى جاهلانه‏ى بنى‏اسرائیل بود که از موسى مى‏خواستند خدا را با چشم سر به آنان بنمایاند (که در آیه 155 اعراف مى‏خوانیم)، و آن کافران غافل از بودند که هرگز چشم توان دیدن خداوند را ندارد، «لاتدرکه الابصار»(1)، بلکه باید خدا را با چشم دل دید و به او ایمان آورد. چنانکه حضرت على‏علیه السلام فرمود: «رأته القلوب بحقایق الایمان»(2)

 


قرآن

 

دیدن خداوند، تقاضاى جاهلانه‏ى بنى‏اسرائیل بود که از موسى مى‏خواستند خدا را با چشم سر به آنان بنمایاند (که در آیه 155 اعراف مى‏خوانیم)، و آن کافران غافل از بودند که هرگز چشم توان دیدن خداوند را ندارد، «لاتدرکه الابصار»(1)، بلکه باید خدا را با چشم دل دید و به او ایمان آورد. چنانکه حضرت على‏علیه السلام فرمود: «رأته القلوب بحقایق الایمان»(2)

 

 چشم دل باز کن که جان بینى‏

آنچه نادیدنى است آن بینى‏

 

امام صادق‏علیه السلام  در مورد «انا اوّل المؤمنین» فرمودند: «انا اوّل مَن آمن و صَدّق بانّک لاتُرى»،(3) من اوّلین ایمان آورندگان باشم به این‏که ذات الهى قابل دیدن نیست.

در جلسه‏اى مأمون به امام رضاعلیه السلام گفت: مگر شما نمى‏گویید انبیا معصومند، پس چرا موسى رؤیت الهى را از خداوند درخواست کرد؟ «أرنى أنظر الیک»(4)، آیا موسى نمى‏دانست که خداوند قابل دیدن نیست؟

امام‏علیه السلام در جواب او فرمودند: حضرت موسى‏علیه السلام مى‏دانست که خداوند قابل دیدن با چشم نیست، امّا هنگامى که خدا با موسى سخن گفت و آن حضرت به مردم اعلام نمود، مردم گفتند: ما به تو ایمان نمى‏آوریم مگر اینکه کلام الهى را بشنویم.

هفتاد نفر از بنى‏اسرائیل برگزیده شدند و به میعادگاه کوه طور آمدند. حضرت موسى‏علیه السلام سؤال آنان را از خدا درخواست نمود، در این هنگام آنان کلام الهى را از تمام جهات شنیدند، ولى گفتند ایمان نمى‏آوریم مگر اینکه سخن گفتن خدا را خود ببینیم، صاعقه‏اى از آسمان آمد و همه‏ى آنان هلاک شدند.

حضرت موسى گفت: اگر با چنین وضعى برگردم، مردم خواهند گفت تو در ادّعایت راستگو نیستى که دیگران را به قتل رساندى. به اذن الهى دوباره همه زنده شدند، این بار گفتند: اگر تنها خودت نیز خدا را ببینى، ما به تو ایمان مى‏آوریم. موسى گفت: «انّ اللّه لایُرى بالابصار و لاکیفیّة له و انّما یعرف بآیاته و یکلّم باعلامه»، خدا را تنها با نشانه‏ها و آیاتش مى‏توان درک کرد. امّا آنان لجاجت کردند، خطاب آمد موسى بپرس آنچه مى‏پرسند و تورا به خاطر جهالت آنان مؤاخذه نمى‏کنم. حضرت موسى‏علیه السلام گفت: «ربّ ارنى انظر الیک»، خطاب آمد: «لن ترانى» هرگز، امّا نگاه کن به کوه، اگر پایدار ماند تو نیز خواهى توانست مرا ببینى.

با اشاره‏ى الهى کوه متلاشى و به زمینى صاف تبدیل شد وموسى پس از به هوش آمدن گفت: «سبحانک تبتُ الیک»، خدایا! از جهل و غفلت مردم، به شناخت ومعرفتى که داشتم بازگشتم ومن اوّلین کسى هستم که اعتراف مى‏کنم خدا را نمى‏توان با چشم‏سر دید. مأمون با این پاسخ شرمنده شد.(5)

در واقع حضرت موسى‏علیه السلام با بیان جمله‏ى «ارنى» و پاسخ «لن ترانى» خواست به مردم بفهماند که خداوند براى من قابل رؤیت با چشم نیست، تا چه رسد به شما.

از امام صادق‏علیه السلام پرسیدند: اگر خدا قابل رؤیت نیست، پس در مورد روایاتى که مى‏گویند: پیامبرصلى الله علیه وآله، خدا را دید، یا در قیامت مؤمنان خدا را در بهشت مى‏بینند، شما چه مى‏فرمایید؟

حضرت تبسّمى کردند و فرمودند: بسیار زشت است که شخصى 70 - 80 سال در زمین خدا زندگى کند و از رزق و روزى او استفاده کند، امّا او را چنانچه باید نشناسد. پیامبر، خدا را باچشم ندیده است و اگر کسى چنین ادّعایى داشته باشد، دروغگو و کافر است، چنانکه آن حضرت فرمودند: «مَن شبّه اللّه بخلقه فقد کفر» کسى که خدا را به صفات مخلوقات تشبیه کند، کافر است. حضرت على‏علیه السلام در پاسخ به این سؤال که اى برادرِ پیامبرصلى الله علیه وآله! آیا تو خدا را دیده‏اى؟ فرمود: «لم أعبد ربّاً لم أره و لم تره العیون بمشاهدة الاعیان ولکن تراه القلوب بحقایق الایمان»،(6) خدایى را که ندیده باشم عبادت نمى‏کنم، امّا نه با چشم سر، که با چشم دل. در جاى دیگر فرمود: «ما رأیتُ شیئاً الاّ و قد رأیتُ اللّه قبله و بعده و معه و فیه»(7) چیزى را ندیدم، مگر آنکه خداوند را قبل و بعد و همراه با آن دیدم.

آرى، چشم توان دیدن او را ندارد، «لاتدرکه الابصار و هو یدرک الابصار»(8)، امّا با چشم دل مى‏توان خدا را دید، چنانکه قرآن مى‏فرماید: «لقد رآه نَزلَة اُخرى عند سِدرة المنتهى»(9) پیامبر، در معراج، ایات عظمت الهى را دید. البتّه آنچه در تورات در مورد ماجراى حضرت موسى در کوه طور آمده، از تحریفات تورات است.(10)

_______________

1) انعام، 103.

2) تفسیر صافى.

3) تفسیر اثنى‏عشرى.

4) اعراف، 143.

5) تفاسیر نورالثقلین و فرقان.

6) تفسیر فرقان، معانى الاخبار.

7) تفسیر فرقان.

8) انعام، 103.

9) نجم، 13 - 14.

10) تورات، سِفرخروج، باب 23، آیه 9.

 


 

 

 

 

تنظیم برای تبیان: شکوری


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: 70 نفر صدای خدارا شنیدند , حضرت موسی , نزول قرآن , معجزه موسی


تاريخ : ۱۳۸۸/۱٠/۱۳ | ۸:٠٤ ‎ق.ظ | نویسنده : مظفرمیکائیلی | نظرات ()
نویسندگان وبلاگ:
دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :